Airshow

Heldair Show Maritiem 2017!

 

Maritiem Vliegkamp De Kooy en Den Helder Airport openen op zaterdag 16 september tussen 10.00 en 16.30 uur hun poorten voor Heldair Show Maritiem (HSM). Tijdens deze open dag kunt u een kijkje nemen achter de hekken van het militaire en civiele gedeelte van de luchthaven. De toegang is gratis.

De HSM staat in het teken staan van ‘100 jaar Marineluchtvaartdienst vliegen en varen eeuwig verbonden’. Op het programma staat o.a. een geweldige vliegshow, met zowel nationale als internationale deelnemers. Naast de vliegshow is er ook op de grond voor jong en oud van alles te zien, doen en beleven.

10.00 u -16.30 u           

Airmarkt

Op de airmarkt staan allerlei kraampjes met veelal luchtvaartgerelateerde informatie en verkoopartikelen. 

Staticshow

Op de staticshow staan diverse helikopters en vliegtuigen voor u op de grond tentoongesteld.

Kinderdorp

Ook wordt er aan de kleinsten gedacht in het speciaal ingerichte kinderdorp.

13:00 u – 16.00 u       vliegshow

Voor vele is de airshow de publiekstrekker. Nationale en internationale deelnemers komen naar Den Helder om te showen waartoe zij in staat zijn.

Deelnemers die onder andere aanwezig zijn tijdens de HSM2017

Dutch Thunder Yaks

Foto: Ben Uilings

DTY Display Team, een formatieteam waarmee al enkele jaren wordt deelgenomen aan airshows. Het bestaat uit een 4-ship formatie te weten 3 Yak-52's en een Sukoi 29 (Barefoot). De thuisbasis van deze kisten is bij Wings Over Holland op Lelystad Airport.

http://www.dutchthunderyaks.nl/

Red Devils

Foto: http://www.belgian-wings.be/     

De Red Devils zijn één van de demoteams van de Belgium Airforce. Bestaande uit 4 SIAI Marchetti SF260 vliegtuigen. Zij vliegen al jaren op verschillende air shows in Europa. Op 16 september de dag van de Heldairshow vliegen zij er zelfs 2! 

Air Combat Europe

foto: https://air-combat.eu/foto's Frank Crebas

Air Combat Europe staat garant voor spectaculair close formation vliegen. Gevlogen door ervaren F-16 jachtvliegers met vele uren daadwerkelijke combat training en missie ervaring. Top Gun in het echt. Genoeg ingrediënten om een schitterende demo te vliegen op de Heldairshow. 

Transall C-160

foto: http://www.military-today.com/aircraft/transall c160.htm

Deze kist is al ruim 50 jaar in dienst van de Fransen en Duitsers en heeft inmiddels al meer dan 1 miljoen vlieguren. Het is een erg indrukwekkend vliegtuig en zeer bijzonder dat hij naar ons kleine vliegveld in Den Helder een bezoek wil brengen. Transall staat voor Transporter Allianz wat inhoudt dat het een samenwerking is tussen de Fransen en Duitsers. 

Sukhoi-29

Foto: Steve van Dijck.

De Sukhoi-29 is een Russisch vliegtuig speciaal voor aerobatics en is uitermate geschikt om in te zetten als lesvliegtuig. De PH-KAH werd in 1994 gebouwd en geleverd aan het Verenigd Koninkrijk. In 2004 is het in handen gekomen bij Ramon Alonso uit Spanje die onder andere in 2007 World Unlimited Aerobatic kampioen werd. Sinds 2011 is deze kist eigendom van ‘Barefoot Pilot’ Steve van Dijck die er een solo display mee vliegt. Tevens maakt hij onderdeel uit van de Dutch Thunder Yaks. 

O-2 Skymaster

Foto: Wikipedia

Stichting Postbellum (letterlijk na-de-oorlog) heeft een O-2 Skymaster en een Lockheed F104G Starfighter in bezit. 2 kisten die werden ingezet rond de koude oorlog. Deze O-2 heeft daadwerkelijk 3 jaar dienst gedaan in Vietnam. Gehaald uit Amerika naar Nederland via de Poolcirkel, een fantastische trip die in verslag te lezen is via de site van de stichting. De O-2 Skymaster is te bewonderen tijdens de Heldair Show Maritiem op de Kooy.

http://www.stichtingpostbellum.nl/nl

Dakota C-47 Skytrain

Nog een legende. De militaire versie van de DC-3. De C-47 Skytrain is een van de meest succesvolle vliegtuigdesigns uit de historie. Ingezet in de WO2 voor transport, droppingen etc.

De Royal Airforce (BBMF)  Battle of Britain Memorial flight komt een mooi display vliegen op de Heldairshow. 

Spitfire:
 

Misschien wel de mooiste en bekendste ‘jager’ uit de Tweede Wereldoorlog. De spitfire heeft meegevochten tijdens D-Day met zijn oersterke Mk.IX  Rolls Royce Packard Merlin 224 motor met 1720 pk en een vierbladige propeller.

Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht zorgt er tegenwoordig voor dat deze Spitfire nog steeds vliegt.
www.kluhv.nl

CH53G Sea Stallion , German Airforce

Werkpaard en alleskunner. Van ingezet worden in Vietnam (USAF), tot Search and Rescue (SAR) taken in eigen land, van Special Operations tot vlootondersteuning. De CH53G Sea Stallion is nog steeds in gebruik door de German Airforce.

20 stuks zijn geassembleerd door Fokker.

Fokker S-11 lesvliegtuig

 

In dienst bij de Marine Luchtvaartdienst (MLD)

Het lesvliegtuig voor aspirant vliegers bij zowel de KLU als de Koninklijke Marine. Aan het eind van de jaren ’50 nam de MLD hun elementaire vliegopleiding in eigen beheer. 9 Fokker S-11’s werden geleend van de KLU en op de Kooy ondergebracht in het nieuwe ‘Vliegtuigsquadron 9’. Later kregen wij als MLD eigen S-11’s in MLD kleuren. Tegenwoordig houdt de stichting Fokker Four ze in ‘leven’.

www.fokkerfour.nl

NH-90

De NH90 helikopter is de Nederlandse maritieme (gevechts)helikopter van de Koninklijke Luchtmacht. De NH90 kan opereren vanaf patrouilleschepen en luchtverdedigings- en commandofregatten. Defensie gebruikt het toestel ook als transporthelikopter boven land of vanaf bijvoorbeeld de amfibische transportschepen en het nieuwe Joint logistic Support Schip Karel Doorman voor het afzetten van special forces.

De NH90 kan ingezet worden voor

-         Onderzeebootbestrijding (eventueel vanaf marineschepen)
 

-         Oppervlakte-oorlogvoering (aanvallen van andere oorlogsschepen)

-         Ondersteuning bij bijvoorbeeld het onderscheppen van drugstransporten of het       boarden (het aan boord zetten van een team gespecialiseerde mariniers) van verdachte schepen

-         Troepentransport

www.defensie.nl

Catalina PBY-5A  

 

foto gemaakt door Leonard van den Broek

De Catalina PBY-5A wordt ook wel de vliegende legende genoemd. Tussen 1941 en 1957 voerde deze vliegboot gevaarlijke oorlogsmissies uit. In de Tweede Wereldoorlog bestonden deze missies vooral uit humanitaire vluchten in Nederlands Indië. Later was de Catalina werkzaam vanaf Marinevliegkamp Valkenburg. Met recht een legende! Stichting Catalina zet zich nog dagelijks in om de Catalina vliegend te houden zodat een ieder hier nog steeds van kan genieten.

www.catalina-pby.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Created by Trefnet · Powered by SHARKSHARK